4.1 Kasvatuskumppanuus Keskikaupungin päiväkodissa ja Nallukoiden
ryhmäperhepäivähoitokodissa
Kasvatuskumppanuutta pidetään tärkeänä osana päivähoitoa. Kasvatushenkilöstö; lastentarhanopettajat, lastenhoitajat, perhepäivähoitajat ja mahdolliset lapsen henkilökohtaiset avustajat ovat aloitteellisia ja luottamuksen arvoisia kasvatuskumppanuuden aikaansaamiseksi lapsen vanhempien kanssa. Kasvatuskumppanuussuhde on aina henkilöstön puolelta ammatillinen työmuoto, jossa oma persoona on mukana. Perheisiin suhtaudutaan tasa-arvoisesti, heidän arvojaan ja asenteitaan kuunnellen ja kunnioittaen.
Kasvatuskumppanuuden tavoitteena on aina psyykkisesti ja fyysisesti hyvinvoiva lapsi. Kasvatushenkilöstön näkemykset lapsesta perustuu lapsen havainnointiin ryhmässä ja yksilönä päivähoitopäivän aikana.
Kasvatuskumppanuutta toteutetaan
- päivittäisissä keskusteluissa lapsesta hänen vanhempiensa kanssa
- yhdessä vanhempien kanssa laaditaan lapsen henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma, jota myös yhdessä arvioidaan
- perheille järjestetään juhlia, retkiä, muita tapahtumia ja vanhempainiltoja kunkin toimintakauden toimintasuunnitelman mukaisesti
Parhaimmillaan kasvatuskumppanuus on kaikkea edellä mainittua. Perheet kuitenkin itse päättävät osallistumisestaan kasvatuskumppanuuden toteutumiseen omalta osaltaan.
4.2 Päivähoidon aloittaminen
Keskikaupungin päiväkodissa ja Nallukoiden ryhmäperhepäivähoitokodissa toteutetaan Savonlinnan kaupungin Varhaiskasvatussuunnitelman mukaista etenemistä päivähoidon aloittamisessa.
4.3 Vanhempien osallisuus Keskikaupungin päiväkodin ja Nallukoiden ryhmä-
perhepäivähoitokodin toiminnan suunnittelussa ja arvioinnissa
Keskikaupungin päiväkodin ja Nallukoiden ryhmäperhepäivähoitokodin varhaiskasvatussuunnitelmasta tehdään blogisivut internetiin, jossa jokainen vanhempi voi osallistua toiminnan arviointiin, tehdä ehdotuksia toiminnan suunnittelua varten yms.
4.4 Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja sen arviointi Keskikaupungin päiväkodissa
ja Nallukoiden ryhmäperhepäivähoitokodissa
Lapsen henkilökohtaisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta ja sen merkityksestä puhutaan syksyllä vanhempainillassa. Vanhemmat voivat varata oman lapsensa ryhmän aikuisilta/ seinällä olevalta varauslistalta itselleen sopivan ajan varhaiskasvatussuunnitelman tekemistä varten. Molempien vanhempien toivotaan osallistuvan tähän palaveriin. Etukäteen vanhemmille annetaan kotiin osittain täytettäväksi varhaiskasvatussuunnitelma-lomake, joka sitten yhdessä vanhempien kanssa keskustellen täytetään em. palaverissa.
Lapsesta ja samalla hänen varhaiskasvatussuunnitelmaan liittyvistä asioista keskustellaan vanhempien kanssa päivittäin – päivän kuulumiset. Tällöin tulee esille opittuja asioita ja ehkä uusia harjoittelun kohteita. Keväällä toimintakauden lopussa sovitaan vanhempien kanssa mahdollisesta palaverista, jossa tarkastellaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa - lapsen elämää päivähoidossa – koko toimintakauden ajalta. Tästä kasvatushenkilöstö tekee myös kirjallisen seuranta- ja arviointilomakkeen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan liitettäväksi. Siitä voidaan myös antaa kopio perheille.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa säilytetään päivähoitopaikassa niin kauan kuin lapsi on hoidossa. Jos lapsi siirtyy ryhmästä toiseen samassa yksikössä, hänen varhaiskasvatussuunnitelmansa siirretään lapsen oman ryhmän kasvatushenkilöstön käyttöön. Jos lapsi siirtyy toiseen päivähoitoyksikköön Savonlinnassa, lapsen varhaiskasvatussuunnitelma lähetään sinne myös. Kun hoitosuhde päättyy lapsen varhaiskasvatussuunnitelma seuranta- ja arviointilomakkeineen annetaan perheille.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma tehdään lomakkeelle, jonka otsikkona on Lapsen päivähoitokasvatuksen suunnitelma (lomake liitteenä). Tämä tehdään 0 – 5- vuotiaille lapsille. Esiopetuksessa oleville lapsille käytetään Lapsen esiopetussuunnitelma –lomaketta (liitteenä).
tiistai 8. tammikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti